alinea 3
Het doel van zulke gepersonaliseerde feedback en tips is om je ervan te overtuigen je gedrag of houding te veranderen. Er zijn veel verschillende manieren om iemand te overtuigen. Soms kan informatie ertoe leiden dat je nieuwe inzichten of argumenten krijgt waardoor je je houding of acties heroverweegt.
alinea 4
Mens-tot-mensovertuiging door middel van coaching lijkt de voor de hand liggende aanpak om iemand te helpen bij gedragsverandering. Maar ik denk dat er in de toekomst een grote rol is weggelegd voor de overtuigende computer die ons kan helpen ons aan onze doelen te houden. Overtuiging via de centrale route sluit nauw aan bij de capaciteiten van de computer als grote en snelle informatieverwerker. Wanneer een computer je informatie geeft, kun je dit zien als ‘argumenten’ om jou te overtuigen. Bijvoorbeeld een app op je telefoon die laat zien hoeveel calorieën je vandaag hebt verbrand in vergelijking met het doel dat je jezelf had gesteld. Dit kan ertoe leiden dat je besluit nog een extra wandelingetje te maken vandaag of een keer extra met de trap te gaan. Op deze manier kunnen computers gedrag beïnvloeden via de directe route.